tisdag 21 september 2010

Mina nerver.

Jag kom in på VC idag med sonen i släptåg. Han var verkligen i släptåg - inte pigg alls. Somnade i väntrummet.
Vi kom in i ett rum och läkaren kom oväntat fort. Upp på britsen och kontroll av reflexer. Ögon. Nacken. Osv.
Blodtrycket kollades.
-"Tränar du mycket?", frågar läkaren.
-"Njaa." svara sonen.
-"Du har väldigt låg puls. Jag vill inte göra er oroliga, men låg puls är ett av symptomen på en blödning i hjärnan. Det är säkert inte så, men jag vill att ni kollar detta på röntgen"
Sonen såg oroligt på mig. Jag kände hur paniken steg.
"Lugn, lugn, lugn..." gick det runt i tankarna....

Snabbt ner till sjukhuset och röntgen. Från det att vi kommer dit tills datortomografin är klar tar det 20 minuter. Det gjorde inte mig mindre orolig. Inte sonen heller. Vi var skärrade bägge två.
Sedan kommer sjuksyster ut.
-"Det finns inga tecken på blödningar i hjärnan, så du kan gå hem igen."

Öhhh?
Jeeezzz... mina nerver.

Fast nu kvarstår den låga pulsen. Det är ju det symptomet jag hade, innan jag fick pacemaker och läkarna i förbigående upptäckte defekten i hjärtat som kan orsaka hjärtflimmer vid hög ansträngning. Så imorgon blir det att ringa till VC igen. Lika bra att gå till botten med detta.

6 kommentarer:

Sofie RW sa...

Bra att checka upp allt genast så man slipper oroa sig. Men varför är man så att man alltid målar upp det värsta tänkbara när man sitter och väntar. Hoppas allt går bra med undersökningar och att ni får grönt ljus, och att det är så väl att det är välträningssymptom!

Huskatt sa...

Det där är sådant man får ont i magen av.
Jag önskar verkligen att det är som det ska vara med sonen !

Daniel sa...

Oj vad läskigt! Hoppas verkligen inte det är något allvarligt!

Se till att få gjort en ordentlig utredning och känns det inte "rätt" så be om en "second opinion", det har man ju rätt till.
Håller tummarna!

Linda sa...

PUH för att det inte var någon blödning i hjärnan.. Men otäckt att inte veta varför han har låg puls!!
Tänker på dig och din familj!
Kramar!!

Jonna sa...

Ja gå till botten med det på en gång, annars blir det ett tankespöke ni inte kan släppa taget om förrän ni gjort det.

Vida sa...

Oj, vilken tur att det inte var blödning i hjärnan men bra att ni kollar upp hjärtat också.. kramar