fredag 6 februari 2009

Mina matvanor

Okej!
Jag satt efter att ha läst flera bloggar om kost och tänkte lite på vad jag stoppar i mig. Jag kom fram till att jag äter väldigt mycket och väldigt regelbundet, men har kanske aningen dålig variation i maten.

Men så här ser en "normaldag" ut hos Andrej:

05:10 - Frukost. Oftast två smörgåsar med pålägg (ost, skinka, leverpastej...) med skivad gurka/tomat. En kopp kaffe med mjölk.

08:45 - Frukost. En skål fil/Yougurt/mjölk med havrefras och musli. En kopp kaffe.

12:00 - Lunch. I 9 fall av 10 medhavd mat som värms i micron = se middag

15:00 - Gärna en frukt innan jag cyklar till dagis för att hämta Sofia.

17:00 - Middag. Pasta/ris/potatis i alla upptänkliga former tillsammans med kött/fisk. Ibland soppa (grönsakssoppa). Kaffe.

21:00 - Kvällsmat. Väldigt olika beroende på om och vad jag tränat.

Kickboxning: Om det är tung träning med mycket fys och sparring är det alltid Gainomax direkt efter träningen. På kvällen gärna en halv ostkaka med filmjölk och musli.
Skivstång: Samma som kickboxning.
Station medel/intensiv: samma som kickboxning.

Jympa medel/intensiv/Puls: Mycket vatten och två smörgåsar. Ofta med majonäs och makrill i tomatsås.
Löpning/Crosstrainer: Samma som jympa.

En liten kommentar: Jag har valt bort följande: McD, pizza, chips&dip, godis, läskedrycker, socker (typ strösocker i flingorna, kaffet...). Inga andra skäl än att jag mår konstigt och tränar mycket sämre med skräp i kroppen än utan. Och den njutningen att kunna köra hårt på ett pass uppvägar all njutning som en fredagsfylla eller lördagsgodis någonsin kan ge. Och jag har hellre en rejäl träningsvärk än en rejäl baksmälla.
Däremot äter jag gärna nötter, bär och torkade frukter på fredag och lördagkvällar. Och förunderligt god hemmalagad godis som du kan hitta här. Leta efter filmsnacks.

11 kommentarer:

Magdalena sa...

Jag tror att oftast är man välmedveten om vad ens "fällor" är i maten. Ofta det där lilla extra och för stora portioner. Min man körde Body For Life under 12 veckor så här dags förra året. Vi fortsatte att äta efter den modellen. Om du är nyfiken gå in på Piratfarsans blogg från min blogg och leta på Body for Life.

coyntha sa...

Hej och tack för dina kommentarer hos mig. jag blev så glad att du kommer och besöker mig ;)

Kost är så viktig för att må bra och orka träna.

Ha en bra helg! *kram*

Andrej sa...

Magdalena: Tack för tipset. Jag har varit inne och tittat och vill gärna lära mig mer. Samtidigt så bryr jag mig inte särskilt mycket om vad jag stoppar i mig och hur mycket. Undantaget just skräpmat och godis. Och jag mår väldigt bra.
Coyntha: Tack detsamma, får jag väl säga då. Kost är väldigt viktigt, men jag vill inte att den skall styra mitt liv. Tränar du kan du lassa i dig rejäla mängder. Och tränar du mycket och hård, tycker jag om att äta rejäla mängder. Mat är gott!

Magdalena sa...

Det är nog det viktigaste av allt: att man rör på sig. Det säger de senaste forskningsrönen oxå - regelbunden motion är viktig och då är det OK men lite mullighet (med betoning på lite). Kostens betydelse tonas ner något med andra ord.

Pain is just weakness leaving your body sa...

Jag tycker att det ser ut som att du har rätt bra koll, det behöver ju inte vara så svårt!!!

Snorkfröken S sa...

Tycker också att du verkar äta väldigt bra. Och man behöver ju ordentligt med energi för att träna, och helst rätt sorts energi, och det verkar du få i dig.

Det där med ensidigheten har jag också funderat på... tänk om det liksom är något näringsämne man helt missar?!

Andrej sa...

Magdalena: Jag har inte brytt mig om min vikt de senaste två åren, utan bara ökat träningsdosen. Och har nu minskat min vikt (framför allt midjeomfånget) från 98 till 86. Plus att jag gått upp i muskelmassa. Vilket jag tycker bevisar att man, precis som du säger, inte skall gå på dieter utan äta normalt och rör sig.
Pain...: Precis. Krångla inte med dieter!
Snorkfröken: Visst är det så. Ibland när det går tungt på träningen "på fel sätt" funderar jag lite: är det något jag ätit/inte ätit. Förkylning. Trött. Kan ju vara så mycket.
Körde ett tag med vitamin/mineraltillskott men jag kände ingen skillnad, så...

Tove sa...

Intressant läsning!

...och skönt att för en gång skull läsa om någon som inte följer någon diet a la LCHF.

Andrej sa...

Tove: Tack för kommentaren. Och ja, jag kände också det. Jag behöver inte ha problem för att jag inte följer en diet.

badgear sa...

Hej, jag har ätit LCHF i ett år nu och mår jäääätebra. Jag äter precis hur mycket som helst och har gått ner 1,8 kilo och orkar springa en halv kilometer på 1 timme blankt med 240 i snittpuls.

Du äter helt fel. Och det är därför som du inte går ner i vikt. Men äter du LCHF så kommer du att gå ner i vikt. Kolhydrater gör dig fet. Och dessutom kommer du att tappa håret i vänster armhåla. Och det gör jätteont om man äter kolhydrater.

Ät LCHF så du inte behöver vara så avundsjuk och bitter på oss andra som lyckas... ;D

Andrej sa...

Badgear: Hoppas du inte missuppfattar något nu. Jag mår väldigt bra. Och vill inte tappa vikt, för ligger rätt nära som jag gör nu. Jag förbehåller mig endast rätten att uttrycka min åsikt om dieter, som jag personligen inte riktigt tror på (i långa loppet). Och jag menade inte att racka ner på någon som hittat något som fungerar för den personligen, dvs dig. Ha´ d gött ;-))