fredag 30 oktober 2009

Coachmöte

Jag hade första sittningen med min nya coach - först 90 minuter tillsammans med min chef och coachen där vi diskuterade mina styrkor och svagheter. Jag fick väldigt mycket beröm av min chef, vilket alltid är roligt att få höra. Sedan befogade åsikter om mina svagheter, vilka jag och han tillsammans hade kommit fram i ett förberedande möte.
Sedan 90 minuter med coachen, där vi kastade upp alla bollar i luften, pratade om än det ena och än det andra - privat, yrkesmässigt, tankar, idéer - och kom fram till ett par punkter att jobba med.
  • Bråttom-skap: Jag gillar att vara "starter" konstaterar min coach. Jag har svårt att avsluta saker och ting. Vilket troligtvis leder till de dåliga betygen från mina medarbetare i avseende på feedback.
  • Arbetsplatsträffar är ett dåligt samvete som jag inte får bukt med. Hur skall jag lyckas få 30-40 medarbetare engagerade istället för att halvsova?

Jag har på eget bevåg börjat med "management by walking around" konstaterar coachen. Passar mig väldigt bra, att kunna gå omkring och fånga upp småfrågor under arbetet utan att jag har någon konkret fråga med mig. Det fortsätter jag med - fast något mer vässat än tidigare, lite mer medvetet än tidigare. Sedan skall jag och min kollega sätta oss ner och fantisera ihop den bästa arbetsplatsträffen någonsin. Hur kommer den att se ut i den bästa av alla världar?

Vi avslutade mötet med att skriva på ett kontrakt om tystnadsplikt (från coachens sida) och lite förhållningsregler. Nu har jag bollen fram till nästa möte om en månad. Och det känns väldigt bra.

3 kommentarer:

Vida sa...

Helt rätt med coachöverenskommelse.. det ska man ha.. kul att du får så mycket positiv feedback och att du vet vad du behöver jobba på..

Kramen

Suzan sa...

Härligt med ett sånt givande möte!
Ha en trevlig helg!

Andrej sa...

Vida: Tack för det. Värmer!
Suzan: Desamma - frossa på!