måndag 2 mars 2009

Fördomar?

Då var det dags för lite manligt/kvinnligt beteende, vilket troligtvis bara kommer reflektera mina egna fördomar:
Varför är tjejer bättre på att träna tillsammans än killar? Då pratar jag om att gå två och två på t.ex. ett Friskispass.
Högst ovetenskapligt, men denna tendens kan jag urskilja: När det gäller att gå på gym så är det absolut inte ovanligt att killar går ihop med någon kompis (oftast kille). Men det gäller även för tjejer.
Skillnaden är på t.ex. medelpass. Väldigt ofta går tjejerna två och två på passen medan killarna går själva. Om det nu stämmer, så undrar jag varför? Är det för att tjejer är mindre konkurransinriktade och med stödjande i sin träning (eller är det en fördom, det också?)???? Känner sig killar hotade av att gympa tillsammans för att en är bättre än den andre? Och varför gäller inte detta på gymmet?
Så många frågor, så få svar. Men jag har ju massor av insatta bloggvänner som kanske kan hjälpa mig.

8 kommentarer:

Marica sa...

Gympar killar överhuvudtaget mindre än tjejer??

Anonym sa...

Tack för alla kommentarer du lämnar hos mig. Jag blev så glad varje gång jag får en! :-)
Ang ditt inlägg! Jag måste säga jag gillar träna med kompisar men jag gillar mest träna själv!!
Ja, det är sant! Jag kan koncetrerar mig bättre och fokuserar på vad jag gör. Annars pratar vi för mycket!
Och kan det vara också att ni killar är mer konkurransinriktad som du säger??
I alla fall, den viktigaste är att träna med eller utan sällskap! :-)
* kram *

Andrej sa...

Pain: Japp. Jag skulle gissa att jympan har 80% kvinnligt deltagande. Minst.
Det tråkiga är att när jympan startade så var det gjort för killar (då tränade bara killar). Nu har tjejerna tagit över och vips, så blir jympan nedvärderad som träningsform.
Coyntha: Tack detsamma. Inspirerande läsning. Därför kommentarerna.

Anne sa...

Hej...;)

Signerat Jens sa...

Hejsan.

På mina pass upplever jag det som att mina "äldre motionärer", dvs 25-30 och uppåt, oftast kommer ensamma och träffar bekanta på Friskis. Ungdomarna kommer i par eller grupp oavsett kön i större utsträckning. Att det sedan är fler tjejer än killar som kommer i grupp har nog mer att göra med könsfördelningen på passet, det är nog endast ca 20-25% killar. Jag tror att gruppbeteendet har mycket att göra med ungdomens osäkerhet, möjligen att de är skraja för oss äldre "föräldratyper =)

/ Jens

Vida sa...

Ja säg det.. ingen aning varför det ser ut som det gör.

/Liv

Andrej sa...

Anne: Hej!
Jens: Mina fördomar alltså! Okej, jag köper det. Jag är fördomsfull.
Vida: Svaret är givet. Jag får leta konssegregering på annat håll.

Anonym sa...

kanske är det att många tjejer generellt gör saker i grupp. vi går ju för sjutton på toaletten ihop ibland när vi är ute!! :-) eller så är vi för fega och vågar inte göra grejer själv.