onsdag 11 februari 2009

Stel som en pinne

Det var ju nypremiär på kickboxningen igår - ja, inte träningen då, men för sparringen. Träningen gick bra, Känner inte av ryggen nämvärt och jag börjar få hyfsat flås och bra axelkondis. Självförsvar, lite fys, skuggboxning, Björnsvep, kombinationer på mittsor och sedan...
sedan följde en halvtimmes intensiv sparring. Först en mot en (lååånga ronder), sedan två mot en (korta ronder; typ 3 ggr 1 minut).
Då kan jag sammanfatta sparringen så här: stel som en pinne, fötterna fastfrusna eller fastväxta i golvet (dykarkängor), dålig för att inte säga obefintlig tajming i slag och kombinationer, halvslapp gard och lite allmänt mesigt.
Det släppte lite när vi sparrades en mot två, för då gällde det liksom livet. När den förlängda ryggmärgen kopplades in och jag slutade tänka på vad jag gjorde, fungerade det f-n så mycket bättre.
För att sammanfatta detta positivt (ja, jag vet, för Magda Gad blir väldigt arg på mig när jag tänker i negativa banor) så överlevde jag träningen, jag backade inte undan utan försökte stå kvar eller sidsteppa, och framför allt, så kom jag igång i slutet. Jag tar med mig detta som en koncentrerad doft till nästa träning... för det är nog så nu...
...the ruskie is back!

6 kommentarer:

Vida sa...

Låter bra!! Magda har helt rätt när det gäller att lyfta fram det som går bra tycker jag..

Pain is just weakness leaving your body sa...

*fniss* koncentrerad doft...är det ryska eller????

Andrej sa...

Vida: Ja. Hon är en lika klok kvinna som du.
Pain...: Nja... det var bara ett ord som dök upp i huvudet. Det lät liksom bra, just då. Hmm.
Så här är tanken - när du genomför ett pass där du känner dig sådär oerhört stark, så skall du stanna upp och dra in doften av något som du kan sammanknippa med just den känslan. Sedan tar du fram den doften, för att framkalla känslan inför nästa pass (eller tävling). Jag tog en rejäl sniff i höger boxhandske. Tro mig. Det var en koncentrerad doft. Nästa gång jag sparrar, drar jag en rejäl sniff i samma handske, för att mentalt komma tillbaka till den starka känslan jag hade just då. Testa!

Philip sa...

Sv: Japp, för tillfället blir det så. Mest för att jag är på gymmet hela dagarna och vill effektivisera min egen tid. Kör 6 dagar i veckan. 15-30 min per pass. Då hinner man med en, ibland två muskelgrupper per gång.

Wushu Cissi sa...

Hej!
Det e inte so svart att hitta kinaresturanger runt om i kina men i narheten av universitetet var det lite svart nu nar det var lov och det mesta hade stangt. Harligt att vara igong igen med all traning! Ha det toppen!

Andrej sa...

Philip; Misstänkte att det var tidsaspekten;-)
Wushu: Hej! Vad kul att du hittade hit. Ska följa era äventyr.